воскресенье, 3 ноября 2013 г.

Етикет електронного спілкування

Комп’ютер суттєво збільшує можливість оперативного зв’язку та може працювати в системі електронної пошти. Електронна пошта (E-mail) – зручний спосіб швидкого та ефективного спілкування.


В Україні існують численні інтернет-мережі комунікаційного зв’язку, які працюють за різними міжнародними протоколами. Мережі можуть взаємодіяти між собою. Вони дозволяють передавати та отримувати різні повідомлення інформаційного або особистісного характеру, а також мати доступ до “Дошки оголошень” чи “Телеконференцій”, мережі новин про комерційні пропозиції, баз даних тощо.

Ділова людина, яка перебуває в дорозі, може приєднати свій персональний комп’ютер до мережі і вибрати необхідну їй інформацію із стаціонарного комп’ютера у власному офісі або отримати біржові котирування з “Дошки оголошень”.


Більшість правил етикету користувачів електронною поштою подібні до загальноприйнятих у діловому світі при звичайному листуванні. Але є ряд відмінностей або доповнень, які зумовлені, в основному, застосуванням нових технологій та способів передачі інформації. Враховуючи ці особливості, розроблено ряд правил використання електронної почти в ділових ситуаціях




  •  адреса вашої електронної пошти (e-mail) повинна відображати вашу посаду та коло занять;
  •  якщо до комп’ютера мають доступ декілька осіб, треба налагодити систему паролів та ідентифікації користувача;
  •  оскільки рівень таємничості електронної пошти досить низький, у своїй кореспонденції ніколи не вміщуйте конфіденційну інформацію – ви можете зашкодити собі та колегам;
  •  використовуйте зручний для читання формат та шрифт (друкуйте в інтервалі "один"; між абзацами робіть інтервал "два"; користуйтесь лише звичайним шрифтом, оскільки курсив або інші виділення можуть викликати проблеми на деяких типах моніторів);
  •  використовуйте адекватне, відповідне звертання до особи, якій направляєте лист;
  •  пишіть коротко, чітко і зрозуміло;
  •  у посланнях недоречно зловживати великими літерами, оскільки прийнято вважати, що у листуванні слова, написані у верхньому реєстрі з великої літери, є надзвичайно важливими;
  •  уникайте жартів, які, у відсутності під час електронного спілкування жестів, тону голосу, можуть бути розцінені адресатом як образа;
  •  уникайте у електронному спілкуванні скорочень та “смайликів” (smileys);
  •  у випадку використання різного роду цитат необхідно правильно їх оформляти, виділяти та вказувати автора;
  •  не надсилайте довгих додатків до ваших листів;
  •  у разі надсилань повідомлень за кордон можуть виникати складності з іншими мовами, тому рекомендується писати послання латинськими літерами (Dobrogo ranky, vitayu);
  •  завжди підписуйте свої електронні листи;
  •  відсилаючи діловий електронний лист за необхідності вкажіть, коли ви очікуєте відповідь;
  •  перш ніж відправити повідомлення, необхідно кілька разів його уважно прочитати;
  •  правильно вказуйте адресу;
  •  відповідь на електронний лист прийнято давати відразу після ознайомлення з ним, якщо ж певні умови перешкоджають цьому, необхідно відповідь надіслати протягом доби;
  •  щоденно перевіряйте вашу ділову електронну пошту;
  •  не читайте електронної пошти інших без відповідного дозволу;
  •  не давайте чужої електронної адреси іншим особам без відповідного дозволу – це порушення службової етики;
  •  якщо ви отримали неприємне повідомлення, яке вас обурило чи роздратувало, дайте відповідь на нього не зразу, а згодом, після ретельного обміркування;
  •  виявом поганих манер та непрофесіоналізму є надсилання колегам та діловим партнерам спаму (“spam”);
  •  не використовуйте електронну пошту для розсилання на випадкові адреси рекламних повідомлень;
  •  не використовуйте жодних безплатних локальних мереж (як правило, службових) для приватного листування;
  •  системний адміністратор повинен мати повний доступ до електронної пошти, тому користувачам необхідно це враховувати при листуванні;
  •  системний адміністратор має право надсилати термінові повідомлення всім користувачам електронної пошти даного сервера (розсилання по всіх поштових скриньках), а звичайний користувач має право це робити лише з дозволу адміністратора.


    Проведене компанією “Cідко комюнікейшнз” соціологічне опитування дало можливість визначити десять порушень правил етикету спілкування по електронній пошті, які користувачі Інтернету вважають найбільш неприємними. Відповіді розмістились у такому порядку

    1. Переадресування дурного та вульгарного жарту.
    2. Детальна розповідь про особисту помилку.
    3. Написання всього тексту повідомлення великими буквами.
    4. Поширення пліток і чуток.
    5. Обговорення питань інтимного або особистого характеру.
    6. Висловлення критичних зауважень на адресу іншої особи.
    7. Скарги на роботу або власного начальника.
    8. Використання електронної пошти з метою уникнення важкої розмови один на один.
    9. Детальне обговорення власних або чужих хвороб чи проблем зі здоров’ям.
    10. Суперечки з друзями або родичами.

    Таким чином, електронна пошта як новий вид зв’язку вимагає нових методів спілкування, способу мислення та дії.


    [матеріал взято з сайту http://posibnyky.vntu.edu.ua/et_/37.htm]

  • 1 комментарий: